środa, 20 maja 2015

Imiona - znaczenie

Wybór imienia dla naszej córki pochłonął nam sporo czasu. Stawialiśmy na unikalność, nasze upodobania jak również na znaczenie imienia. Przez długi czas tworzyliśmy listę imion, które nam się podobają, następnie przez kilka dni stopniowo wykreślaliśmy z niej te, które nie zyskały aprobaty obu stron. Zależało nam, aby imię podobało się nam obojgu. Mieliśmy pozostać przy jednym imieniu, gdy pod koniec ciąży Filip zaproponował drugie imię. Przystałam na nie, bo bardzo mi się spodobało.


Antonina Freja

Antonina
Antonina bywa poufale nazywana Niną, Tosią lub Tunią. Imię to, tak samo jak Antoni, pochodzi ze starożytnego Rzymu, gdzie żył ród Antoniuszów. Najbardziej znaną Antoniną jest Maria Antonina, Bogu ducha winna francuska królowa, którą ścięli miłośnicy postępu i rewolucji. Jest to żeńska forma imienia Antoni. W Polsce znane od XIV w. jako Antonia (wym. Antonija), a od XVIII w., pod wpływem mody na to co włoskie, Antonina.

Antoniny wpływają na ludzi jak oliwa na wzburzone fale. Nie można się na nie złościć ani gniewać. Działają rozbrajająco. Mają dar wygaszania napięć, przywracania pokoju, potrafią przywołać do ładu nerwusów i bałaganiarzy. Ich wewnętrzny spokój i równowaga udziela się otoczeniu. Są miłośniczkami sztuki i poezji i lubią się otaczać ładnymi drobiazgami. Kochają dom i znają się na sztuce jego prowadzenia. Uwielbiają przyjmować gości. W swoich mężczyznach zakochują się od pierwszego wejrzenia i nie dręczą ich wygórowanymi wymaganiami. Są ostoją porządku i bezpieczeństwa w rodzinie. W imieniu Antonina zakodowana jest pamięć pradawnych ideałów (może rodem jeszcze ze starożytnego Rzymu), w myśl których kobieta znała swoje miejsce w życiu i w porządku świata, nie buntowała się przeciw swojemu powołaniu i potrafiła czerpać z niego radość.

Do momentu wyboru imienia znałam jedną Antoninę - córkę Grzegorza Turnaua. Teraz na każdym kroku spotykamy jakąś Tośkę.


Freja 
także FreyjaFreyaFrøya, staronordyckie: Pani
Nordycka bogini wegetacji, miłości, płodności, magii i wojny. 
Według mitów uważana za najpiękniejszą z bogiń, jej obecność na Asgardzie gwarantowała innym bóstwom szczęśliwe życie. Jej atrybutem był złoty naszyjnik Brisingamen. Freja posiadała też drugi naszyjnik, Hildiswin, wykuty przez dwóch braci — Daina i Nabbiego, krasnoludzkich złotników. Często towarzyszyły jej małe białe koty, które powoziły jej rydwanem. Wyobrażano ją często jako postać otoczoną okrągłym pierścieniem, który przedstawiał jej naszyjnik i symbolizował płodność.

Jest ona boginią, której poświęconych jest najwięcej mitów, zazwyczaj jednak stanowi ona w nich przedmiot pożądania olbrzymów, bogów i ludzi. Jej kult utrzymywał się do XIII wieku, a wiele jej atrybutów przypisano w Skandynawii Matce Bożej. 

Od jej imienia w wielu językach germańskich pochodzi nazwa piątego dnia tygodnia: Friday (w języku angielskim), Freitag (w języku niemieckim – dzień Frei).

Freja często przybierała postać sokoła. Posiadała swój pałac, Folkwang w Asgardzie. U stołu wojowników Walhalli miała miejsce równe Odynowi. Posiadała moc zmieniania ludzi w dziki. 

Atrybuty Frei:
  • złoty naszyjnik Brisingamen,
  • Hildisvin – dzik będący jej wierzchowcem,
  • szata z sokolich piór,
  • powóz zaprzężony w uskrzydlone koty.


Wybór tego imienia był spowodowany oglądaniem popularnego serialu "Wikingowie" ;).



Pozdrawiam,
Agneiszka

18 komentarzy:

  1. ah no Tosia, teraz szczegolnie popluarne, przynajmniej na slasku, ale jest to piekne imie wiec sie nie dziwie!
    Freja- super! nigdy nie slyszalam, naprawde rewela!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To drugie przyda jej się przy wymyślaniu nicków :D

      Usuń
  2. Wow, nigdy nie słyszałam takiego imienia jak Freja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziś, u nas w mieście, znaleźliśmy sklep Freya z biustonoszami :D

      Usuń
  3. Z Freją również się jeszcze nie spotkałam. :) Za to Antosię kiedyś też brałam pod uwagę. To naprawdę śliczne imię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miejmy nadzieję, że sama zainteresowana w przyszłości będzie zadowolona z naszych wyborów :)

      Usuń
  4. zastanawiałam się już wcześniej czy Freja to imię czy może Wasze nazwisko - bo już kilka razy użyłaś na blogu go :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Też myślałam, że Freja to nazwisko ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D tak myślałam, że mogło to zostać odebrane w ten sposób

      Usuń
  6. Antonina to dość popularne imię obecnie :) My chcieliśmy Antka, jeśli byłby syn :)
    Ja z kolei nie sprawdzałam znaczenia imion. Mąż wybrał Olę, ja się zgodziła i tak zostało :)
    Freję kojarzę z serialu "Pierwotni" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dużo jest Antków :) moja kuzynka dała tak synkowi na imię.
      Aleksandra też jest pięknym imieniem.
      Chyba nie oglądałam tego serialu. Ja nie zapamiętuję tytułów filmów i seriali.

      Usuń
  7. A ja myślałam, że Freja to nazwisko ;)
    Antosia to piękne imię, dobry wybór :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękne i dość niespotykane imiona. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby Tośka w przyszłości też tak mówiła :D

      Usuń
  9. Pamiętam jaki my mieliśmy dylemat z imieniem. Ostatecznie wybraliśmy je na sali porodowej I dzisiaj mamy uroczą Alicję... A Taty super krótka lista imion zawierała 40ci propozycji ;) . Przyznam, ze jakkolwiek Antonina byłą na którymś miejscu ..to imienia Freja nigdy nie słyszałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja bym tak długo nie wytrzymała :D Ja byłam prowoderką zrobienia listy i nakłoniłam męża do współpracy :) Freję wybrał Filip.

      Usuń